Sunday, July 29, 2012

BAND 5 TEMA 2 PENDIDIKAN SIVIK & KEWARGANEGARAAN TINGKATAN SATU 2012

NAMA

TINGKATAN

PERNYATAAN STANDARD

Mengaplikasi pengetahuan serta mengamalkan kemahiran dan nilai sivik secara konsisten ke arah melahirkan warganegara yang bersikap positif, bertanggungjawab, berupaya menyelesaikan masalah dan bersedia menghadapi cabaran.

DESKRIPTOR

B5D3 Menghargai ibu bapa dan ahli keluarga

EVIDENS

B5D3E1 Menunjukkan perasaan kasih sayang kepada ibu bapa dan ahli keluarga

AKTIVITI PENTAKSIRAN

1) Pelajar membuat sebarang dokumentasi

(contoh: Buku Skrap/Folio/Persembahan Power Point/Video dll)yang dapat membuktikan beliau berupaya menunjukkan perasaan kasih sayang kepada ibu bapa dan ahli keluarga berdasarkan beberapa sambutan yang dipilih

2)Setiap kad mesti ada catatan/pengesahan daripada penerima.

3)Setiap kad mesti dilampirkan bersama .

( Kad boleh dibeli ataupun buat sendiri.)

4)Satu dokumentasi gambar yang menunjukkan sesi pemberian kad kepada ibu/bapa/ahli keluarga

5) Item Muka Depan Dokumentasi

i. Nama sekolah/logo sekolah

ii. PENDIDIKAN SIVIK & KEWARGANEGARAN

iii. Tema 2 Hubungan Kekeluargaan

iv. B5D3E1

v. Nama penuh pelajar

vi. No. Kad Pengenalan

vii. Tingkatan &Tahun

viii. Nama penuh guru yang mengajar

ix. **Borang ini mesti dilampirkan

CONTOH ITEM

a) Membuat dokumentasi untuk membuktikan pelajar meluahkan perasaan kasih sayang kepada ibu bapa dan ahli keluarga berdasarkan beberapa sambutan yang dipilih.

BAND 6 TEMA 2 PENDIDIKAN SIVIK & KEWARGANEGARAAN TINGKATAN SATU 2012

NAMA

TINGKATAN

SATU FINTAN

PERNYATAAN STANDARD

Mengaplikasi pengetahuan serta mengamalkan kemahiran dan nilai sivik sebagai warganegara yang berakhlak mulia, prihatin, berwawasan, bertanggungjawab, patriotik dan bersedia menyumbang ke arah pembangunan diri, masyarakat dan negara serta boleh diteladani.

DESKRIPTOR

B6D3 Membalas jasa dan pengorbanan ibu bapa

EVIDENS

B6D3E1 Bertingkah laku mulia ke arah pembentukan keluarga bahagia.

AKTIVITI PENTAKSIRAN

1. Guru membuat pemerhatian dan pengesahan dokumen.

PENGESAHAN IBU BAPA/KELUARGA TERDEKAT/JIRAN /PENJAGA

CONTOH ITEM

Contoh: Pelajar sanggup berkorban masa untuk merealisasikan “RUMAHKU, SYURGAKU’ melalui sumbangan / khidmat bakti secara suka rela di rumah demi kebahagiaan keluarga

1. Buat satu laporan /dokumentasi (Power point/Folio) bagaimana pelajar dapat membalas jasa dan pengorbanan ibu bapa.

a. Sekurang-kurangnya 2 jenis aktiviti/sumbangan/khidmat bakti yang berlainan kepada ahli keluarga

2. Contoh Laporan/Dokumentasi ‘Rumahku, Syurgaku’

LAPORAN / DOKUMENTASI

‘RUMAHKU,SYURGAKU’

AKTIVITI/SUMBANGAN /KHIDMAT BAKTI PERTAMA/KEDUA/……….

JENIS AKTIVITI/SUMBANGAN

Membantu ibu mencuci pinggan mangkuk selepas sarapan malam di rumah setiap hari(Contoh)

JANGKAMASA

10 minit setiap hari sepanjang tahun(Contoh)

TEMPOH(JAM)

Lebih kurang 60 jam(Contoh)

OBJEKTIF

rujuk BT PSK (ms 29-40)

1.memberi sumbangan untuk kebahagiaan keluarga(Cth)

2. menunjukkan cara mengeratkan hubungan ke arah pembentukan keluarga bahagia ‘Rumahku,Syurgaku’

KOMEN/CATATAN PELAJAR

KOMEN/CATATAN YANG DIBANTU

-BUKTI(GAMBAR/SEBARANG MEDIA)

-Setiap gambar/ilustrasi mesti ada catatan

Buat AKUJANJI (sila ubahsuai Akujanji yang terdapat dalam halaman 27 BUKU TEKS PSK Ting. 1. untuk merealisasikan slogan ‘Rumahku, Syurgaku’

AKUJANJI(Contoh)

Saya ____ murid Tingkatan Satu _____ berjanji dan berikrar untuk membantu keluarga saya dalam melakukan aktiviti seharian dengan rela hati untuk merealisasikan slogan ‘Rumahku, Syurgaku’.

Saya berjanji akan melakukan aktiviti seharian seperti yang berikut:

  1. _______________________
  2. _______________________

Yang benar,

___________

(Nama Pelajar)

Disahkan,

__________

(Nama ibu/bapa/penjaga)